- Startsidan
- > Uppleva och göra
- > Föreningsliv
- > Föreningsstöd och -bidrag
Föreningsstöd och -bidrag
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Befattning: Föreningbyrån
Telefon: 0220-24191
E-post: foreningsbyran@hallstahammar.se
Besöksadress: Kulturhuset, Parkgatan 7, Hallstahammar
Namn: Sven Joelsson
Befattning: Enhetschef för Föreningsbyrån
Telefon: 0220-24191
E-post: sven.joelsson@hallstahammar.se
Besöksadress: Kulturhuset, Parkgatan 7, Hallstahammar
Föreningar som drivs ideellt kan få olika typer av stöd från kommunen. Till exempel kan föreningen få pengar (bidrag) till verksamhet och/eller till lokalhyra.
Varje kommun i Sverige bestämmer själv hur man vill utforma sina bidragsregler. Det är politikerna i kultur- och fritidsnämnden som beslutar om bidragsregler till föreningar.
Två gånger per år bjuder kultur- och fritidsförvaltningen in till föreningsträff. På dessa träffar kan man bland annat ta upp och diskutera sådant som föreningsbidrag och lokalbehov.
För att en förening ska vara bidragsberättigad finns vissa grundläggande villkor som måste vara uppfyllda.
Föreningen ska:
- ha stadgar som är godkända av Hallstahammars kommun
- ha minst tio medlemmar som regelbundet deltar i verksamheten
- ha sitt säte i Hallstahammars kommun
- aktivt arbeta mot missbruk av alkohol och droger (gäller barn- och ungdomsföreningar)
Ungefär 80 procent av de föreningsbidrag som betalas ut är subventioner av lokalkostnader. Det betyder att föreningarna får betala en lägre hyra än den faktiska hyreskostnaden.
Efter att föreningen ansökt och beviljats stöd för hyreskostnaden fortsätter subventioneringen så länge föreningen är aktiv och bedriver verksamhet i lokalen. Föreningen behöver alltså inte söka lokalbidrag varje år. Däremot ska barn- och ungdomsföreningar redovisa sina kostnader för anläggningen och lämna in redovisningen till kultur- och fritidsförvaltningen.
De föreningar som hyr lokal i en kommunal fastighet betalar olika mycket i lokalhyra beroende på typ av förening. Hyran per kvadratmeter och år är:
- 170 kronor för barn- och ungdomsförening
- 330 kronor för pensionärs- eller handikappförening
- 430 kronor för övriga vuxenföreningar
Om föreningen hyr lokal av en privat hyresvärd kan även den hyran subventioneras. Föreningen får då betala 80 procent av den faktiska hyreskostnaden själv och kommunen står för resterande 20 procent.
I Hallstahammars kommun (som i många andra kommuner) prioriterar man föreningar med barn- och ungdomsverksamhet. Föreningar som har sin huvudsakliga verksamhet riktad mot barn och ungdomar kan få ett verksamhetsbidrag för den verksamhet föreningen redovisar.
Kommunens politiker har även beslutat om vissa riktade verksamhetsbidrag för särskilt prioriterade verksamheter. Föreningar med i huvudsak vuxna medlemmar kan även de få riktade fasta bidrag.
Handlingar och dokument som alltid ska skickas med ansökningarna:
- Föreningens verksamhetsberättelse (årsredovisning) inklusive ekonomisk berättelse (resultat och balansräkning)
- Revisionsberättelse
- Preliminär verksamhetsplan
- Preliminärt budgetförslag
Samt:
- Anmälan till föreningsregistret
- Försäkran om att föreningen använt tidigare bidrag enligt kommunens regler
Barn - och ungdomsföreningar ska dessutom skicka in:
- Närvarokort för sammankomster
- Verifierade kostnader för utbildningar
- Driftskostnad för föreningsdriven anläggning
- Utbildningsplan
- Handlingsplan mot droger
Senast en månad efter föreningens årsmöte ska alla handlingar ha kommit in till kultur- och fritidsförvaltningen.
Du ansöker om de olika bidragen via kommunens e-tjänster. Om du saknar e-legitimation finns även ansökningsformulären som blanketter att skriva ut, signera och skicka in.
- Ansök om verksamhetsbidrag för barn- och ungdomsorganisationer
- Ansök om verksamhetsbidrag för kulturföreningar
- Ansök om riktat verksamhetsbidrag för pensionärs- och handikapporganisationer
- Ansök om stöd för evenemang eller projekt
- Ansökan om fri resurs för barn- och ungdomsföreningar (blankett att skriva ut, fylla i, signera och skicka in) Pdf, 73 kB.
- Ansök om riktat bidrag för allmänna lokaler
- Redovisning av driftkostnad för föreningsdriven anläggning
Vill du som representant för din förening ha mer information om bidragsregler är du välkommen att kontakta föreningsbyrån antingen via kundcenter eller direkt. Du är också välkommen att kontakta chefen för föreningsbyrån med dina frågor. Föreningsbyrån hjälper dig också vid behov med din ansökan.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: