Fler webbplatser

Förebygg och skydda dig mot bedrägerier

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Befattning: Kommunpolis
    Telefon: 010-5675215

    Tyvärr utnyttjar oärliga människor andra människors välvilja, vänlighet och godtrogenhet för att lura, bedra och begå brott. Tänk därför på att vara sunt kritisk till personer som rör sig i ditt närområde och inte verkar höra hemma där. Lämna heller aldrig ifrån dig personliga uppgifter och koder om någon ringer och ber om det, och släpp inte in personer i din bostad om du inte är säker på vilka de är eller har en träff inbokad.

    Äldre man som talar i telefon och håller i ett kreditkort

    Tillväga­gångs­sätten kan variera

    Fysiska besök

    • Gärningspersoner gör hembesök, ringer eller knackar på hos personer (ofta hos äldre men det kan även röra sig om yngre) där de kan utge sig för att vara från till exempel sjukvården eller hemtjänsten. Väl inne i bostaden stjäl de mediciner, konto- och kortuppgifter och värdesaker.
    • Främst äldre personer blir kontaktade av gärningspersoner som erbjuder sig att handla eller utföra andra tjänster som exempelvis bankärenden så att personen själv ska slippa gå ut. Den drabbade ombeds ge ifrån sig kontokort och/eller kontanter.
    • Personer från oseriösa företag, och som påstår sig ha ett samarbete med kommunen, kontaktar fastighetsägare eller hyresgäster för att utföra arbete i din fastighet. Det kan till exempel röra sig om spolning av avlopp, underhåll av lednings­nätet, brand­skydds­kontroller eller justering av dörrar. Observera att kommunen aldrig kontaktar dig på ett sådant sätt!

    Kontakt via telefon, mejl eller sociala medier

    • Samtal eller mejl kommer från någon som utger sig representera en myndighet eller officiell instans (t.ex. Folkhälsomyndigheten eller Region Västmanland) och som av någon anledning ber dig logga in med e-legitimation. Bedragaren för sedan över pengar från ditt konto till något annat konto någon annanstans.
    • Du kan också bli kontaktad via telefon av en bedragare som utger sig för att ringa från exempelvis ett företag eller en myndighet. Bedragaren vill sälja något till dig, och det kan även leda till hembesök.
    • Du kan få ett meddelande via sociala medier (t.ex. Messenger) om att det finns exempelvis "fonder för låg­inkomst­tagare", eller andra sätt att tjäna pengar på. För att ta del av ett sådant "erbjudande" uppmanas du att – mot en kostnad – registrera dig.

    Så här kan du skydda dig

    • Lämna aldrig ut personliga uppgifter och koder på uppmaning av någon annan varken över telefon eller via nätet. Be att istället få ringa tillbaka. Obs! Var noga med att själv söka upp numret och inte ringa numret du får av personen som ringt upp dig. Kom ihåg; du behöver inte skynda, det är aldrig bråttom.
    • Var sunt kritisk vid personliga möten.
    • Öppna aldrig ett e-postmeddelande om du är osäker på vem avsändaren är.
    • Klicka aldrig på en länk du inte känner igen.
    • Om du handlar på nätet. Tänk dig för innan du lämnar ut dina kortuppgifter. Använd dig av säkra betaltjänster och i kombination med ditt bank-id.
    • Ha inte så mycket pengar på det konto ditt betalkort är knutet till. För istället över pengar mellan konton vid behov.
    • Släpp inte in personer i din bostad om du inte är säker på vilka de är eller har en träff bokad med dem. Be personen visa legitimation. Observera att personal från kommunens verksamheter alltid bär kläder med kommunens logotyp samt att de ska kunna legitimera sig med en legitimation med bild och kommunlogotyp på.

    Anmäl till polis eller Konsumentverket

    Har du blivit lurad att göra något, eller att inte göra någonting som gjort att du tagit ekonomisk skada har du blivit utsatt för bedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar din bank så snart som möjligt. Till Konsumentverket kan du anmäla företag och produkter som inte lever upp till den konsumenträttsliga lagstiftningen.