Samlings- och informationsplatser vid samhällsstörning
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
I kommunen finns särskilt utpekade trygghetspunkter och informationsplatser, som kan komma att aktiveras vid behov. Trygghetspunkterna är platser dit du ska kunna gå för att få värme, vatten, något att äta, möjlighet att larma 112, besöka toalett, få enklare sjukvård, övernattag eller få annat stöd. Informationsplatserna är platser där du kan få information om läget när de normala informationsvägarna, som exempelvis internet, inte fungerar. Trygghetspunkterna och informationsplatserna kan aktiveras vid större kriser i samhället.
Trygghetspunkter
En trygghetspunkt är en plats dit människor kan vända sig vid större kriser i samhället som till exempel omfattande elavbrott eller värmeavbrott.
Vid en trygghetspunkt kan allmänheten, beroende av händelse, få tillgång till bland annat information, värme, vatten, mat osv.
En trygghetspunkt ska fungera även vid samhällsstörningar, det kan innebära att trygghetspunkten till exempel är förberedd med reservkraft eller andra resurser som kan levereras till trygghetspunkten. Trygghetspunktens funktioner kan variera beroende på vad som inträffat och hur länge samhällsstörningen pågår.
Kommunen arbetar kontinuerligt med utveckling och förberedelser av trygghetspunkterna.
Hallstahammars kommuns trygghetspunkter är:
- Parkskolan Hallstahammar
- Tunboskolan Kolbäck
- Strömsholms skola Strömsholm
Vid behov kan kommunen även komma att utse fler Trygghetspunkter.
Särskilda platser utsedda där du kan få information
Vid en händelse som definieras som en samhällsstörning eller kris är det viktigt att de som berörs kan få tillgång till säker och korrekt information om vad som hänt och händer.
Kommunens främsta kommunikationskanal är vår externa webbplats; www.hallstahammar.se Länk till annan webbplats.
Ofta lägger vi även ut information på våra sociala medier, främst kommunens Facebooksida Länk till annan webbplats.
Om möjligheterna att informera och kommunicera via de normala informationsvägarna försvinner eller begränsas kan utsedda fysiska platser komma att användas.
När dessa platser aktiveras kommer information att sättas upp där och personer finnas på plats för att informera och ta emot frågor.
Utsedda platser för information:
- Kulturhuset, Parkgatan 7, Hallstahammar
- Biblioteket, Stationshuset, Stationsgatan 1, Kolbäck
Vid behov kan kommunen även komma att utse fler platser för information.
Sidan uppdaterades den