U-Sam - samverkan vid samhällsstörning
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Samhällets krisberedskap bygger på att alla verksamheter tar sitt ansvar, samtidigt som de samverkar med varandra. Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig på regional nivå. Det innebär bland annat att Länsstyrelsen före, under och efter en samhällsstörning, extraordinär händelse eller höjd beredskap arbetar för samordning mellan regionen, länets kommuner och andra viktiga aktörer; som exempelvis Försvarsmakten, Polisen, länets räddningstjänster och Sveriges radio.
I Västmanland sker denna samverkan och samordning för krishantering genom U-Sam som står för samverkan i U-län (Västmanlands län). Det är Länsstyrelsen som är sammanhållande för aktiviteter inom U-Sam, men alla parter i överenskommelsen är lika viktiga för en väl fungerande samverkan i länet.
Parterna i U-Sam är:
- Länsstyrelsen i Västmanlands län
- Samtliga kommuner i Västmanland; Arboga, Fagersta, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Norberg, Sala, Skinnskatteberg, Surahammar och Västerås
- Region Västmanland
- Polismyndigheten
- SOS Alarm
- Sveriges Radio P4, Västmanland
- Räddningstjänsterna i Västmanland och södra Dalarna via kommunalförbunden; Räddningstjänsten Mälardalen samt Södra Dalarnas räddningstjänstförbund
- Försvarsmakten
- Trafikverket
- Svenska kyrkan
Även andra aktörer kan, utifrån behov, ingå i den samverkan som sker genom U-Sam före, under och efter en samhällsstörning, extraordinär händelse eller höjd beredskap.
Sidan uppdaterades den