Om du har drabbats av ett vattenläckage i din fastighet, som lett till onormalt hög vattenförbrukning, kan du i vissa fall ha rätt till en reduktion av VA-avgiften. Det vill säga att du kan få en viss del av avgiften återbetald på grund av vattenläckaget. Vissa villkor måste dock vara uppfyllda för att du ska ha rätt till minskad avgift.
Förutsättningar och villkor för att reduktion (minskning av avgift) ska medges är att:
- Läckaget har varit dolt (okänt för fastighetsägaren).
- Det innebär att överförbrukningen ska ha skett oavsiktligt och att fastighetsägaren rimligen inte kunnat upptäcka läckaget genom regelbunden kontroll av vattenmätare, tappställen, toaletter och övriga enskilda vatten- och avloppsinstallationer.
- Överförbrukningen (Ö) är minst 50 procent högre än medelvärdet för föregående tre årsförbrukningar, kallad normalförbrukning (N), och att överförbrukningen (Ö) överstiger 100 m³ per år.
- För näringsverksamhet förbehåller sig kommunen rätten att genomföra andra beräkningar än ovan utifrån rättspraxis (bland annat dom BVa 63, Va 153/05).
- Fastighetsägaren lämnar in en skriftlig ansökan om reducering till kommunen. I ansökan ska du skicka med ett intyg från en auktoriserad VVS-firma eller likvärdig, som bekräftar att skadan är åtgärdad och hur åtgärden genomförts.
- VA-personal ska kunna ges tillträde för kontroll.
Om samtliga ovanstående villkor är uppfyllda, kan kommunen medge en reducering av avgiften för vattenförbrukningen med motsvarande 50 procent av överförbrukningen (Ö) upp till fem gånger normalförbrukningen (N) och därefter en reducering motsvarande 100 procent av överförbrukningen (Ö).
Reduktion (minskning av avgift) sker inte om:
- Uppenbart slarv eller sabotage förekommit
- Underhåll och skötsel av vatten- och avloppsinstallation varit bristfällig
- Åtgärder som förebygger frysskador inte har utförts
Tänk på att fastighetsägarens ansvar betyder att regelbundet kontrollera tappställen, toaletter och övriga VA-installationer.