Kommunens förvaltningar, bolag och förbund
Hallstahammars kommun styrs av de förtroendevalda politikerna som sätter mål och följer upp verksamheten. För att sköta den dagliga verksamheten, förbereda ärenden till nämnder och styrelser och genomföra politiska beslut finns en medarbetarorganisation i form av kommunens förvaltningar, bolag och förbund.
I organisationen finns tjänstepersoner med olika befattningar, exempelvis chefer på olika nivåer, specialister och handläggare. Hallstahammars kommun har cirka 1200 tjänstepersoner anställda inom över 200 olika yrken. Kommunens högste tjänsteperson är kommundirektören, som även är chef över förvaltningscheferna och kommunstyrelseförvaltningen.
Länk till webbsida som visar hela kommunens organisation i ett organisationsschema

Kommundirektören är högsta tjänsteperson
Kommundirektören är kommunens högsta tjänsteperson och är chef över förvaltningscheferna och kommunstyrelseförvaltningen.
Kommundirektören leder arbetet genom en ledningsgrupp.
Åsa Öberg Thorstenson är kommundirektör i Hallstahammars kommun.
Kommunens förvaltningar
Barn- och utbildningsförvaltningen
Namn: Ulrika Hansson
Befattning: Förvaltningschef (chef) för barn- och utbildningsförvaltningen
Telefon: 0220-24172
E-post: ulrika.hansson@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar bland annat för förskoleverksamheten, grundskolan, anpassad grundskola, fritidshemsverksamheten, och gymnasieutbildningen. I ansvarsområdet ingår att bereda och verkställa ärenden till nämnden.
Förvaltningens organisation
Barn- och utbildningsförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
- Förskola
- Grundskola, anpassad grundskola och skolbarnomsorg (fritidshemsverksamhet)
- Gymnasieutbildning
- Måltidsverksamhet
Barn- och utbildningsförvaltningen leds av förvaltningschef (skolchef). Verksamhetsområdena leds i sin tur av områdeschefer/enhetschefer. Som förvaltnings- och områdesstöd på central nivå finns kvalitets- och ekonomicontroller, kvalitetsutvecklare, enhetschef för supportenhet samt en enhetschef för central barn- och elevhälsa. På förskolorna finns ansvariga rektorer och skolorna leds av rektorer och biträdande rektorer. Förvaltningen har också en måltidschef anställd som anvsvarar för måltidsverksamheten.
- Antal anställda: drygt 500 medarbetare
- Årsbudget: cirka 380 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Barn- och utbildningsförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Bygg- och miljöförvaltningen
Namn: Anders Östlund
Befattning: Förvaltningschef (chef) för bygg- och miljöförvaltningen
Telefon: 0220-24169
E-post: anders.ostlund@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar bland annat för bygglovsfrågor, bostadsanpassningsfrågor, tillsyn inom områdena bygg, miljö, enskilda avlopp, livsmedel, alkohol och tobak. Förvaltningen hanterar tillstånds- och ansökningsfrågor av olika slag. I ansvarsområdet ingår att bereda och verkställa ärenden till bygg- och miljönämnden.
Förvaltningens organisation
Bygg- och miljöförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
- Bygg
- Bostadsanpassning
- Miljö och hälsoskydd
- Alkohol och tobak
Bygg- och miljöförvaltningen leds av förvaltningschef. Förvaltningens medarbetare har befattningar som miljöinspektör, byggnadsinspektör, byggnadsingenjör, alkohol- och tobakshandläggare. Som förvaltnings- och områdesstöd på central nivå finns ekonomicontroller.
- Antal anställda: 11 medarbetare
- Årsbudget: cirka 8 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Bygg- och miljöförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för oss.
Kommunstyrelseförvaltningen
Namn: Åsa Öberg Thorstenson
Befattning: Kommunchef och chef för kommunstyrelseförvaltningen
Telefon: 0220-24182
E-post: asa.oberg.thorstenson@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Namn: Ulrika Jonsson
Befattning: Biträdande förvaltningschef för kommunstyrelseförvaltningen, områdeschef för kundcenter, nämndkansli samt strategisk utveckling och planering (enhetschef även för strategisk utveckling och planering)
Telefon: 0220-24674
E-post: ulrika.jonsson@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Hallstahammar och att leda och samordna kommunens angelägenheter. Förvaltningen har tydligt ansvar att med helhetssyn arbeta med de långsiktiga och strategiska framtidsfrågorna. I ansvarsområdet ingår även att ge förvaltningar och förtroendevalda stöd och underlag för beslut.
Förvaltningens organisation
Kommunstyrelseförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
- Ekonomi- och finansenhet
- HR- och löneenhet
- Kommunikation och kundcenter (här återfinns även frågor gällande finskt förvaltningsområde)
- Nämndkansli
- Näringslivsenhet (där också turismutveckling ingår)
- Enheten för samhällsbyggnad
- Enheten för strategisk utveckling och planering (här ingår frågor gällande hållbarhet både ur ett socialt- och miljöperspektiv, brottsförebyggande arbete, kris/beredskap/civilförsvar, IT samt styrning och ledning.
Kommunstyrelseförvaltningen leds av kommundirektören samt biträdande förvaltningschef (utvecklings- och administrativ chef). Verksamhetsområdena leds i sin tur av områdes- och enhetschefer.
- Antal anställda: cirka 60 medarbetare
- Årsbudget: cirka 90 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta kommunchefen direkt. Gäller ditt ärende något specifikt område och du är osäker på vem du söker och vem som kan svara dig, kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Kommunstyrelseförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Kultur- och fritidsförvaltningen
Namn: Sven-Olof Juvas
Befattning: Förvaltningschef (chef) för kultur- och fritidsförvaltningen
Telefon: 0220-24117
E-post: sven-olof.juvas@hallstahammar.se
Besöksadress: Parkgatan 7, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar bland annat för allmänkultur, Skantzö bad och camping, Vallmobadet, bibliotek, fritidsgårdsverksamhet, barn- och ungdomscoacher, kulturskola, föreningsfrågor, föreningsbidrag samt bokning av mötes-, idrotts- och motionsanläggningar. I ansvarsområdet ingår även att bereda och verkställa ärenden till nämnden.
Förvaltningens organisation
Kultur- och fritidsförvaltningen har tre enheter:
- Bad- och campingenheten (Skantzö bad och camping, Vallmobadet)
- Fritidsgårds-, barn- och ungdomscoachenheten (fritidsgårdsverksamhet, barn- och ungdomscoachverksamhet)
- Enhet kultur och bibliotek (allmänkultur, kulturskola, bibliotek)
Förvaltningen leds av förvaltningschef och stab där även stödfunktionen för föreningsstöd och anläggningar finns. Respektive enhet leds av en enhetschef. Förvaltningen har även centralt stöd i form av ekonomicontroller, HR-konsult och kommunikatör.
- Antal anställda: cirka 30 medarbetare
- Årsbudget: cirka 40 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Kultur- och fritidsförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Namn: Anna Sundin
Befattning: Förvaltningschef för socialförvaltning och arbetsmarknadsförvaltning (socialchef)
Telefon: 0220-24250
E-post: anna.sundin@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar bland annat för individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad och försörjning, vuxenutbildning, integration och SFI, LSS och socialpsykiatri, I ansvarsområdet ingår att bereda och verkställa ärenden till nämnden.
Förvaltningens organisation
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
- Arbetsmarknad och försörjning (där också ansvaret för vuxenutbildning och svenska för invandrare, SFI ingår)
- Individ- och familjeomsorg (där också ansvaret för integration ingår)
- Omsorg om personer med funktionsnedsättning (där också ansvaret för socialpsykiatri och LSS-omsorg igår)
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen leds av förvaltningschef. Verksamhetsområdena leds av områdeschefer som till sin hjälp har enhetschefer som ansvarar för respektive verksamhet. Som förvaltnings- och områdesstöd på central nivå finns kvalitetsstrateg, ekonomicontroller samt samordnare och utredare.
- Årsbudget: drygt 210 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Tekniska förvaltningen
Namn: Anders Almroth
Befattning: Förvaltningschef för tekniska förvaltningen
Telefon: 0220-24340
E-post: anders.almroth@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar bland annat för kommunala fastigheter, gator och cykelbanor, parker, lekplatser, offentlig utemiljö, vägunderhåll, snöröjning, sandning, gatubelysning och julbelysning. Förvaltningen utför även drift och skötsel av anläggningar för idrott, kultur och friluftsliv på uppdrag av kultur- och fritidsnämnden.
Tekniska förvaltningen medverkar vid planering och projektering tillsammans med kommunens samhällsbyggnadsenhet. Förvaltningen ansvarar för att bygga och underhålla anläggningar inom verksamhetsområdet samt svarar för driften. I ansvarsområdet ingår att bereda och verkställa ärenden till nämnden.
Förvaltningens organisation
Tekniska förvaltningen består av tre avdelningar:
- Fastighet
- Gata- och park
- Städ och lokalvård
Tekniska förvaltningen leds av förvaltningschef. Verksamhetsområdena leds i sin tur av avdelningschefer.
Inom förvaltningen finns arbetsledare, projektledare, förvaltare och ingenjörer inom olika områden (bland annat miljöingenjör, fastighetsingenjör och mätningstekniker) samt assistent och yrkesarbetare inom de olika områdena. Som förvaltnings- och områdesstöd på central nivå finns ekonomicontroller.
Antal anställda: Cirka 80 medarbetare
Årsbudget: Cirka 40 miljoner kronor, förvaltningen finansieras till stor del genom interna intäkter.
Ansvaret för drift, underhåll och genomförande av investeringar i kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggningar ligger hos Mälarenergi Vatten AB. Kommunen, genom tekniska nämnden, är fortsatt huvudman för de allmänna vatten- och avloppsanläggningarna i Hallstahammars kommun.
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Tekniska förvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Äldreförvaltningen
Namn: Ann-Charlotte Wolgers
Befattning: Förvaltningschef för äldreförvaltningen
Telefon: 0220-24240
E-post: ann-charlotte.wolgers@hallstahammar.se
Besöksadress: Skolgatan 15, Hallstahammar
Förvaltningen ansvarar för äldreomsorgen i kommunen, såsom särskilda boenden, stöd i eget boende (hemtjänst) och den förebyggande verksamheten för äldre. I förvaltningens ansvarsområde ingår även rehabilitering och kommunens sjuksköterskor. Inom förvaltningen bereder och verkställer man äldrenämndens ärenden.
Förvaltningens organisation
Äldreförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
- Särskilda boenden
- Stöd i eget boende (hemtjänst)
- Hälso- och sjukvård
Äldreförvaltningen leds av förvaltningschef. Verksamhetsområdena leds av områdeschefer som till sin hjälp har enhetschefer som ansvarar för respektive verksamhet. Som förvaltnings- och områdesstöd på central nivå finns bland annat kvalitetsstrateg, ekonomicontroller samt samordnare och utvecklare.
- Antal anställda: cirka 400 medarbetare
- Årsbudget: knappt 260 miljoner kronor
Du är välkommen att kontakta förvaltningen
Du är välkommen att kontakta förvaltningschefen direkt. Är du osäker på vem du söker och som kan svara dig i ett ärende kontaktar du kundcenter som hjälper dig vidare.
Lämna din synpunkt på förvaltningens verksamhet
Äldreförvaltningen i Hallstahammars kommun arbetar ständigt med att utveckla och förbättra verksamheten. Dina synpunkter är viktiga för att utföra det arbetet.
Förtroendevalda
En förtroendevald person får sitt politiska uppdrag av väljarna eller av en politisk församling, till skillnad från de som får ett uppdrag genom att anställas. Samtliga förtroendevalda i hittar du här:
Sidan uppdaterades den