- Startsidan
- > Stöd och omsorg
- > Äldre och seniorer
- > Digital fixare
Digital fixare
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Tjänsten digital fixare är till för personer från 65 år som behöver hjälp och stöd för att installera och komma igång med att använda olika appar, digitala tjänster och sociala medier eller olika kommunikationsverktyg i vardagen.
Exempel på sådant som kommunens digitala fixare utför
- Rådgivning om bra kommunikationsappar, till exempel videosamtal med Skype och Facetime
- Rådgivning om bra appar som främjar sociala aktiviteter såsom exempelvis spel eller sociala aktiviteter
- Rådgivning om bra digitala samhällstjänster, till exempel Vårdguiden 1177
- Hjälpa till att installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV
- Installation av Chromecast, Apple-TV eller liknande
- Hjälp med digitala verktyg såsom VR-glasögon
Hur kontaktar du oss?
Telefontid är kl. 8:00 - 9:00 torsdagar . Du når oss på följande telefonnummer 0220 - 248 40
Vad behöver du tänka på innan du kontaktar oss?
Tjänsten är kostnadsfri men för att digital fixare ska kunna hjälpa dig behöver den utrustning som du vill ha hjälp med (smartphone, surfplatta eller dator) finnas på plats. Det behöver också finnas en internetuppkoppling.
För din trygghet och säkerhet
Digital fixare har sekretess och ska alltid legitimera sig med fotolegitimation från Hallstahammars kommun vid hembesök. Det är alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord.
OBS! Under pågående pandemi följer vi folkhälsomyndighetens rekommendationer och använder den skyddsutrustning som krävs. Om du får förkylningssymptom är det viktigt att du avbokar ditt planerade besök.
Digital fixare arbetar en dag per vecka och det kan uppstå väntetid om det är många som behöver hjälpen.
Det här gör inte den digitala fixaren
- Arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation av hårdvara, operativsystem eller annan programvara.
- Det ingår heller inte tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: