Buller och störningar av oljud
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Om du störs av buller eller oljud ska du vända dig till den fastighetsägare vars fastighet bullret eller oljudet kommer ifrån. Störs du av verksamhetsbuller i närheten av din bostad, är det företaget och verksamhetsutövaren du ska kontakta.
Kontakta i första hand den som stör
Du ska alltid först kontakta den som orsakar en störning och/eller den som ansvarar för huset som du bor i. Detta är viktigt eftersom det är den personens ansvar att undersöka och åtgärda problemet.
Buller kan vara skadligt
Buller och störningar i bostadsmiljön upplevs olika mellan olika personer och vi påverkas olika mycket av situationen. Att utsättas för buller och befinna sig i bullriga miljöer kan vara skadligt. Förutom att risken för hörselskador ökar, kan de negativa effekterna av buller vara ökad stress, minskad koncentrationsförmåga och försämrad inlärningsförmåga. Studier visar även att höga bullernivåer från trafik kan ge högt blodtryck.
Bullerstörningar kan till exempel orsakas av:
- Trafikbuller från vägar och järnvägar
- Industribuller
- Buller från ventilation och andra installationer inom- eller utomhus
- Hög musik från exempelvis diskotek och konserter
Mer information
Har du frågor eller behöver komma i kontakt med en miljöinspektör är du välkommen att ringa eller e-posta kundcenter som lotsar dig vidare till rätt person.
Läs mer:
Sidan uppdaterades den