Fler webbplatser

Sök försörjningsstöd

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Telefon: 0220-24000

    Du som har en handläggare

    • Skicka meddelande
    • Ring din handläggare
      • Handläggarna har telefontid vardagar 08.30-09.30.

    Du som inte har en handläggare

    Du kan enkelt söka försörjningsstöd direkt i din dator, smartphone eller surfplatta. För att kunna göra en e-ansökan måste du vara folkbokförd i Hallstahammar. Läs informationen på den här webbsidan innan du ansöker.

    Innan du ansöker behöver du:

    • Ordna e-legitimation eller bank-id, din bank kan hjälpa dig. Detta är en förut­sättning för att kunna söka via e‑tjänsten.
    • Om du har en sambo/­make/­maka/­partner behöver även han eller hon ha e‑legitimation. Båda två måste nämligen signera ansökan.
    • Förbereda dig/er genom att ha dina/­era ekonomiska underlag till hands:
      • inkomster (med inkomster menas även swish och andra konto­insättningar, så ha koll på bank­konto­utdragen)
      • besparingar
      • till­gångar
      • fakturor
      • kvitton

    Försörjningsstöd söker du framåt i tiden, det vill säga för den månad som ligger framför dig. Inkomster och ut­gifter ska dock redo­­­visas för månaden före.


    Exempel
    Om det är slutet av januari eller början av februari söker du försörjnings­stöd för februari. Redovisa:

    • de inkomster, bankkontoinsättningar, swish med mera som du hade i januari
    • fakturor med förfallodag i januari
    • de utgifter du hade i januari för till exempel läkarvård och medicin

    Observera!

    Om du är sambo, gift eller registrerad partner ska ni i första hand hjälpa varandra eko­nomiskt. Det betyder att ni också måste söka försörjnings­stöd till­sammans. Ni ska alltså göra en gemensam ansökan om ni är två vuxna i hushållet. E‑ansökan ska skrivas under med e‑legitimation av båda. Båda måste även komma på ny­besöket, och i de flesta fall behöver båda även ha handlings­planer.


    Titta gärna på informationsfilmen för att se hur e-ansökan går till:

    Om det är första gången du söker försörjnings­stöd går det till så här:

    • Skicka din e-ansökan.
    • En besökstid skickas till dig via e-tjänsten, tillsammans med information om vilka handlingar som ska tas med till besöket. I samband med att vi skickar besökstiden får du sms eller e-post om att du fått ett meddelande från Hallstahammars kommun. Du ska då logga in på e-tjänsten och läsa informationen där.
    • En utredning kommer att göras av din ekonomi och övriga livssituation.
    • Du kan följa ditt ärende under hand­läggnings­tiden genom att logga in i e-tjänsten. Du kan även kommunicera med din handläggare via e-tjänsten.
    • Utredning, beräkningar, beslut och utbetalning meddelas via e-tjänsten.

    Du kan bara söka försörjnings­stöd för en månad i taget. Det beror på att dina inkomster och utgifter kan variera och det krävs därför en ny prövning varje månad.


    Om du månaden efter din nyansökan behöver söka försörjningsstöd igen kallar vi det för att du gör en återansökan. Tillsammans med din e-ansökan ska du nu även skicka med vissa dokument som styrker de uppgifter du lämnar i din ansökan.

      • Bankkontoutdrag från ansökningsdagen och två månader bakåt
        Gäller bara för vuxna (inte barn och skolungdomar). OBS! Alla banker och konton.
      • Lön och arvode (specifikation)
        För vuxna och hemmaboende skolungdomar med extrajobb
      • Medicinkvitto och receptspecifikation, eller faktura på medicin
        OBS! Bara för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet.
      • Läkarintyg från sjukdag 8
        Om du inte kan arbeta eller läsa SFI på grund av ohälsa.
      • Närvarorapport vid:
        • SFI-studier
        • Gymnasium, men bara om du som studerar är ensamstående och bor i eget boende
      • Handlingsplan från Arbetsförmedlingen
        För dig som är anmäld som arbetssökande. Lämnas när du fått en ny handlingsplan.
      • Aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen
        För dig som är anmäld som arbetssökande.
      • Jobblista som visar sökta jobb månaden före ansökningsmånaden
        För dig som är arbetslös och inte aktivitetsrapporterar till Arbetsförmedlingen.

      Om du ansöker om något som inte ingår i försörjnings­stödet ska underlag visas som styrker kostnaden. Om du är osäker, fråga din handläggare vad som gäller.

      För att vi ska kunna ta hand om din ansökan måste dokumenten som skickas in vara i pdf-format. Det fungerar inte att skicka in fotografier i ett bildformat (till exempel jpg eller png).


      Så här gör du för att skapa digitala pdf-filer av dina dokument som du har på papper:

      1. Använd en mobiltelefon eller en surfplatta.
      2. Ladda ner en app som omvandlar bilder till pdf-filer.
        Appar hittar du i App Store (om du har en iPhone) eller i Play Butik (om du har en android-telefon). Du kan söka på "Bild till pdf" så får du flera förslag på "skanningsappar" att ladda ner.
      3. Öppna din "skanningsapp" och välj att ta bild med kameran.
      4. Det är viktigt att du fotograferar i bra ljus. Ta tydliga foton av dokumentens fram- och baksidor. Hela dokumentet måste vara läsbart.
      5. Följ instruktionerna i appen för att omvandla bilden du tagit till en pdf-fil.
      6. Spara pdf-filen i din telefon eller i din surfplatta.
      7. Fortsätt att fotografera och omvandla alla dina dokument till pdf-filer.

      När du skapat digitala pdf-filer av pappersdokumenten ska du logga in i e-tjänsten för att ansöka om försörjningsstöd.


      Ansök om försörjningsstöd och bifoga (skicka med) dokument som styrker dina uppgifter:

      1. Logga in i e-tjänsten och fyll in din e-ansökan som vanligt. Det är viktigt att inga fält lämnas tomma.
      2. När alla uppgifter är ifyllda klickar du på "Spara" och "Nästa"
      3. I slutet av din ansökan finns rubriken "Bilagor". Där ska du lägga till dina pdf-dokument.
      4. Klicka på "Lägg till fil", sök upp och välj dokument som du ska bifoga (skicka in).
      5. Gör om punkt 4 för varje dokument som du ska bifoga.
      6. Du kan titta på dokumentet du lagt till, för att kontrollera att det är rätt dokument. Det gör du genom att klicka på knappen "Visa".
      7. Du kan ta bort dokument från listan om du råkat lägga till fel fil. Det gör du genom att klicka på knappen "Ta bort".
      8. Avsluta med att bocka i rutorna i slutet av ansökan.
      9. Skicka in din ansökan genom att klicka på knappen "Skicka in".

      Observera! Om ansökan inte är fullständigt ifylld, eller om pdf-filerna inte är läsbara kan vi inte handlägga din ansökan och beslutet om pengar kan bli försenat eller avslås. Samma sak gäller om du istället för att skicka in pdf-filer skickar bilderna i ett bildformat, till exempel jpg eller png.

      Du kan även nu följa ditt ärende under hand­läggnings­tiden genom att logga in i e-tjänsten. Där kommer utredningen, beslutet och information om utbetalning att meddelas.


      Observera att beslutet om försörjningsstöd grundar sig både på din ekonomiska situation men även på om du gör vad du kan för att försöka bli självförsörjande. Om du behöver löpande försörjnings­stöd kommer vi boka besöks­tider med dig för att göra, och följa upp, din handlings­plan mot egen försörjning.

      Du kan söka försörjningsstöd via e-tjänsten en gång per månad. När du skickat din ansökan stängs e-ansökan för nya ansökningar den månaden. E-ansökan öppnar igen tio dagar före nästa månadsskifte.

      Om din ansökan beviljas finns försörjnings­­stödet på ditt konto 1-2 bankdagar efter att vi gjort utbetalningen.

      Några sökande har haft tyvärr problem att skicka in sin ansökan från en Iphone/Ipad. Problemet är felanmält. Om du får detta problem, prova att göra ansökan från en dator eller en telefon/läsplatta av annat märke. Om det ändå inte fungerar, ring ekonomiskt bistånd på telefonnummer 0220‑240 00 klockan 08.30-09.30

      Om du är osäker på hur man gör en e‑ansökan ska du:

      Om du ändå är osäker visar vi dig gärna. Kontakta kommunens kundcenter på telefon 0220‑240 00 på vardagar mellan klockan 08.30 och 09.30, så kopplar de dig till en handläggare.