- Startsidan
- > Stöd och omsorg
- > Funktionsnedsättning
Funktionsnedsättning
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Om du har en funktionsnedsättning eller funktionsvariation kan du få stöd och hjälp så att du kan leva ett så självständigt liv som möjligt. Funktionsnedsättning kan vara fysisk (kroppslig, somatisk) eller psykisk (till exempel intellektuell eller som psykisk ohälsa). Här kan du läsa om vilket stöd kommunen kan bistå med och vilken hjälp du kan ansöka om.
- Bostadsanpassning – ekonomiskt bidrag för att anpassa din bostad
- Fixartjänst - hjälp med enklare sysslor i hemmet
- Trygghetslarm
- Matservice - hjälp med inköp och hemleverans
- Hemtjänst - hjälp och stöd i eget boende
- Boendestöd – praktisk och social insats som ska underlätta för dig att hantera din vardag
- Avlösarservice i hemmet
- Korttidsvistelse utanför hemmet (för dig som omfattas av LSS)
- Särskilt boende för dig med psykisk ohälsa eller psykisk funktionsnedsättning
- Servicebostad och gruppbostad (för dig som omfattas av LSS)
- Familjehem och bostad med särskild service för barn och ungdomar (som omfattas av LSS)
Om du har en omfattande funktionsnedsättning har du rätt att ansöka om stöd för att kunna leva ett så gott och självständigt liv som möjligt. Det är här lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kommer in.
Demens är ett samlingsnamn och en diagnos för en rad symptom som orsakas av hjärnskador. Några exempel på demenssjukdomar är Alzheimers sjukdom och vaskulär demens. När du får en demenssjukdom kan både du och dina anhöriga få stöd och hjälp.
För många av stödinsatserna krävs att du får ett biståndsbeslut om insatsen. Du kan ansöka om stödet både skriftligt och muntligt. Antingen skickar du in en ansökan direkt via webben eller på en blankett. Eller så kontaktar du en biståndshandläggare.
Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Direktnummer: 0220‑243 28 eller 0220‑248 13.
För att besöka handläggare behöver du boka en besökstid. Får du inte svar på LSS-handläggarens telefon kan du ringa till kundcenter, tfn. 0220‑240 00 som hjälper dig vidare.
Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt socialtjänstlagen (äldreomsorg)
Telefon: 0220-24000
E-post: handlaggaresol@hallstahammar.se
Du ringer eller e-postar när du vill komma i kontakt med biståndshandläggaren inom äldreomsorgen. Det kan handla om att ansöka om insatser som trygghetslarm, hemtjänst, avlösarservice, särskilt boende, korttidsvistelse eller dagvård.
För att besöka någon av handläggarna behöver du boka en besökstid.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: