Hallstahammar logotyp
E-tjänster

    Anläggningar och lokaler att nyttja och hyra

    Här hittar du information om de anläggningar och lokaler som finns i kommunen för uthyrning till föreningar, organisationer och privatpersoner. Det är kultur- och fritidsförvaltningen och Föreningsbyrån som ansvarar för uthyrning och bokningar av de flesta lokalerna. Det finns även lokaler som hyrs ut av föreningar, organisationer, företag eller enskilda personer.

    Nytt bokningssystem

    Hallstahammars kommun och kultur- och fritidsförvaltningen har infört ett nytt boknings- och bidragssystem (Rbok) under sommaren 2025.

    Systemet ska underlätta både när det gäller bokning av lokaler samt hantering av föreningsuppgifter. Efter den 1 juli 2025 fungerar inte gamla taggar och nycklar längre.

    Registrering i systemet

    Alla som vill kunna söka och genomföra en bokning, samt få behörighet till en lokal eller idrottsplats med tagg eller nyckel behöver registrera sig i systemet.

    Även föreningar i kommunen måste registreras, detta för att lokalbokningar samt föreningsbidrag ska kunna hanteras.

    Var ute i god tid när du bokar lokal

    Observera! Du behöver boka lokal minst två veckor innan det datum du vill utnyttja lokalen. Detta för att du ska hinna få ut både en tagg och en nyckel.

    Föreningsbyrån kan hjälpa dig komma igång

    Kultur- och fritidsförvaltningens föreningsutvecklare på föreningsbyrån kan hjälpa dig om du som privatperson, eller föreningsrepresentant, har frågor om hur systemet fungerar.

    Mejla till foreningsbyran@hallstahammar.se så blir du kontaktad och får hjälp med dina frågor.

    Det är viktigt att du bokar in tid för tagg- och nyckelutlämning minst två veckor innan du ska använda lokalen du bokat. Utlämning sker enbart efter överenskommen tid.

    Återlämning av nycklar sker i brevlådan utanför föreningsbyråns kontor under Kulturhusets öppettider.

    Alla som vill kunna söka och genomföra en bokning samt få behörighet till en lokal eller idrottsplats med tagg eller nyckel behöver registrera sig i systemet Rbok.

    Steg 1 – registrering som privatperson

    Du skla alltid börja med att registrera dig själv, som privatperson.

    Gör så här:

    • Gå till https://hallstahammar.rbok.se/ Länk till annan webbplats.
    • Klicka på ”Logga in” (inloggning sker med bank-id).
    • Godkänn GDPR.
    • Gå igenom alla dina uppgifter och ange de uppgifter som efterfrågas. Obligatoriskt är e‑post och telefonnummer.
    • Längst ner på sidan sparar du dina uppgifter.
    • Nu är du klar med att registrera dig som privatperson.

    Steg 2 – registrera förening

    Nu är det dags att registrera föreningen.

    OBS! Det är endast en person som ska registrera föreningen, oftast ordförande eller firmatecknare i respektive förening.

    När registreringen är godkänd av kommunens handläggare kommer ordförande eller firmatecknare att kunna lägga till och fördela ansvar och roller till övriga i styrelsen, administratörer och så vidare.

    • Logga in på ditt konto i Rbok, https://hallstahammar.rbok.se/ Länk till annan webbplats..
      • Klicka på hemknappen som finns längst upp i vänstra hörnet bredvid ditt namn.
    • Klicka på ”Registrera förening, skapa konto för förening, företag eller organisation”
    • Klicka på ”Ny ansökan”.
    • Här kan du välja att ansöka som förening (kundtyp).
      • Fyll i obligatoriska uppgifter för din förening.
      • I det här steget är det viktigt att ange bankgiro eller plusgiro.
      • Observera att bankkonto inte får anges för förening.
    • Godkänn angivna uppgifter.
      • Klicka på ”Skicka in”,
      • alternativt ”Spara utkast” om du behöver komplettera med uppgifter som du inte har tillgängliga. Då har du möjlighet att plocka fram formuläret igen vid ett senare tillfälle.
    • När ärendet är inskickat kommer det att hanteras av kommunen
      • När kommunen godkänt din ansökan kommer du kunna logga in på din nya kund.
      • Viktigt att komma ihåg är om du skulle vara aktivt inloggad när kommunen godkänner din ansökan, då behöver du logga ut och in igen för att få åtkomst till den nya kundprofilen.
      • Har du fyllt i att du vill ha e‑post-notifikationer och en korrekt e‑post kommer du få ett mejl när kommunen tar beslut, eller gör andra ändringar i din ansökan.

    • Respektera och följ anvisningar om det maxantal personer som får vistas samtidigt i lokalen.
    • Tider enligt kontrakt ska följas.
      • Omklädningsrum får användas 15 min före och efter bokningstiden.
      • Städning sker inom bokad tid.
    • Hyresgäst ansvarar för att inga obehöriga vistas i lokalen under bokningen.
      • Var noga med att entrédörrar är stängda och låsta.
      • Personer som tillhör andra aktivitetsgrupper får invänta sin ledare som släpper in dem i lokalen.
    • Ansvarig ledare ska vara i hallen under hela bokningen och får inte lämna ifrån sig sin tagg/nyckel. Ledaren kommer först och går sist.
    • Hyresgäst ansvarar för att ledare och utövare på plats följer reglerna.
    • Rök- och alkoholförbud gäller i alla lokaler samt runt hela huset.
    • Endast inneskor som inte orsakar skada på golvet får användas.
    • Endast bollar avsedda för inomhusbruk får användas.
    • Kultur- och fritidsförvaltningen fråntar sig allt ansvar för person- och egendomsskada i samband med bokning av lokal.

    Innan hyresgäst lämnar lokalen efter bokat pass

    • Ledaren ansvarar för att alla redskap och utrustning står på sin plats samt att städning utförts enligt lokalens städinstruktion när det bokade passet avslutats. Allt skräp ska vara slängt i papperskorg!
    • Alla fönster ska vara stängda. Duschar, vattenkranar och bastuaggregat ska vara avstängda.
    • Sista hyresgäst ansvarar för att all belysning är släckt och att alla dörrar är stängda och låsta. Är du osäker, släck och lås alltid efter dig.

    Städrutiner i sam­band med hyra av tränings­lokal

    Varje hyresgäst ska städa efter sig. Hyresgästen har ansvar för att lokalen hålls ren och inte är en källa till smittspridning. Städning ska ske inom den bokade tiden och måste vara färdig när nästa hyresgäst anländer.

    Direkt efter varje träningsmoment:

    • Torka av redskapet du använt direkt efter användning. Använd torkpapper och rengöringsmedel (finns i blomsprutan). Viktigt att du slänger papperet i papperskorgen efter att du använt det.

    När träningspasset avslutats:

    • Moppa av golvet med engångsmopp efter träningen. Moppen kan användas torr eller lätt fuktig. Släng moppen i papperskorgen, gärna instängd i en hopknuten plastpåse.
    • Torka av kontaktytor, som lysknappar, handtag m.m, med torkpapper och rengöringsmedel (finns i blomsprutan).
    • Rengör lysknappar, handtag, vattenkran och spolknapp på toaletten. Släng papperet i papperskorgen.

    Kom ihåg att meddela föreningsbyrån direkt om något material tar slut eller saknas. Berätta också om lokalen inte är ordentligt städad eller om något är trasigt när du kommer till ditt bokade pass.

    Skadegörelse och misskötsel

    • Om skadegörelse eller misskötsel har skett när hyresgäst kommer till lokalen ska detta rapporteras snarast. Gärna direkt via mejl tillsammans med foton och tidpunkt. Meddela även om städutrustning eller annat material i lokalen saknas. Senast första vardagen efter incidenten ska det rapporteras till föreningsbyrån.
    • Första gången hyresgäst gör ett mindre regelbrott får hyresgästen en varning. Andra gången blir hyresgästen avstängd från lokalbokning hos kultur- och fritidsförvaltningen i tre månader. Kultur- och fritidsförvaltningen förbehåller sig rätten att stänga av en hyresgäst en längre period vid grövre misskötsel.
    • Hyresgäst som orsakar skador i lokalerna eller extra städ- eller saneringsbehov kommer att debiteras för detta.

    Kontakta

    E-post: foreningsbyran@hallstahammar.se
    Besöksadress: Kulturhuset, Parkgatan 7, Hallstahammar

    Telefonnummer:
    0220‑241 91 och 0220‑246 91
    Telefontider:
    Tisdagar kl 08.30-10.00 och fredagar kl 09.00-10.30

    Journummer
    Om du har bokat en lokal och du får problem, antingen med nycklar och taggar, eller om något akut går sönder kan du ringa journumret 021‑13 09‑00.

    Sidan uppdaterades den