Jobba som vikarie hos oss

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Namn: Bemanningsenheten
    Telefon: 0220-24545
    E-post: bemanningsenheten@hallstahammar.se

    Telefontid:
    Vardagar klockan 06.30-16.30
    Lunchstängt: 12-12.45

    Vill du besöka oss behöver du ringa och boka en besökstid.

    Här hittar du all information du behöver om du vill söka vikariat hos Hallstahammars kommun

    Arbeta som timvikarie i Hallstahammars kommun

    Kommunens verksamheter måste alltid fungera, dygnet runt och året om. När våra ordinarie medarbetare är lediga eller blir sjuka behövs du som är vikarie för att hålla verksamheten igång. På den här sidan berättar vi hur det går till och vad som krävs för att bli en del av vår bemanningsenhet.

    Att arbeta som timvikarie i Hallstahammars kommun ställer krav på flexibilitet, tillgänglighet, och ett gott bemötande. I gengäld får du ett viktigt jobb där du får varierade arbetsdagar både gällande arbetsplats och arbetsinnehåll. Du är viktig för våra verksamheter!

    Så går det till att bli vikarie

    På webbplatsen Offentliga jobb publicerar vi alla lediga tjänster inom Hallstahammars kommun.

    Du får mer information om respektive tjänst genom att klicka på länken till det jobb du är intresserad av. Du gör din ansökan direkt på webben via den länk som finns i annonsen.

    När du sökt en tjänst som vikarie i Hallstahammars kommun görs en bedömning av din ansökan utifrån utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper. Om du är aktuell för en intervju, så kommer vi att kontakta dig via e-post för att boka tid för intervju. Tänk därför på att du behöver kontrollera din e-post regelbundet. Vi genomför alla intervjuer digitalt. Efter intervjun får du lämna e-postadress till dina referenser då även referenstagningen sker digitalt.

    Om du inte är aktuell för den tjänsten du sökt kommer du får ett meddelande via e-post.

    Inför din digitala intervju behöver du ha:

    • kontaktuppgifter till två referenser, varav en ska vara en tidigare chef. varav en tidigare chef). Kontaktuppgifterna ska innehålla personens namn och e-postadress.
    • betyg eller andra intyg tillgängliga. Du behöver kunna lämna dem till oss vid en eventuell anställning.
    • utdrag ur belastningsregistret, om du söker en tjänst som kräver det. Mer information om utdrag ur belastningsregistret hittar du på polisens webbplats.

    När du blir erbjuden en anställning inom Bemanningsenheten i Hallstahammars kommun så blir du kallad till ett möte för att skriva på anställningsavtal. Vid det mötet ska du kunna visa giltig ID-handling samt körkort om tjänsten kräver det. Du ska också lämna ett godkänt utdrag ur belastningsregistret om tjänsten kräver det.

    Vid mötet går rekryteringskonsulten igenom hur det är att arbeta hos oss och du får också möjlighet att ställa frågor.


    Vi arbetar med systemet Time Care Pool där du själv ansvarar för att lägga dig tillgänglig när du kan arbeta. För att arbeta som vikarie hos oss ska du kunna ställa upp med kort varsel och det är bra om du kan arbeta dag, kväll, helg eller natt utifrån den aktuella verksamhetens behov.

    Ansökningar som inte matchar platsannonsens uppställda krav sorteras bort och du kommer i så fall få ett meddelande via e-post om att du inte är aktuell. Medskickade dokument kan tyvärr inte skickas tillbaka till dig, så se till så att du inte skickar iväg dina original.

    Vi arbetar med systemet Time Care Pool där du själv ansvarar för att lägga dig tillgänglig när du kan arbeta. För att arbeta som timvikarie hos oss bör du kunna ställa upp med kort varsel och det krävs att du kan arbeta dag, kväll, helg eller natt.

    Vi vill att du kan ställa upp och arbeta hos fler än en brukare eller enhet. Om du inte kan tänka dig det, utan vill ha enstaka brukare eller enskild förskola alternativt våning på ett äldreboende eller en hemtjänstgrupp, kommer vi att ha svårt att boka dig på arbetspass.

    Exempel på jobb inom vård och omsorg:

    • Du kan arbeta på ett av kommunens tre äldreboenden; Äppelparken, Lövåsen och Strandgården eller som stöd i eget boende.
    • Du kan arbeta inom boende eller daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättningar, där du ger stöd till barn, unga eller vuxna som har funktionsvariationer.
    • Du kan arbeta som personlig assistent.
    • Du kan arbeta inom socialpsykiatrin och i arbetet vara ett stöd till personer med psykiska funktionsvariationer.

    Exempel på jobb inom barnomsorg och skola:

    • Du kan arbeta på förskolor med yngre barn från ett års ålder och uppåt.
    • Du kan arbeta på någon av kommunens sju grundskolor eller i anpassad grundskola.
    • Du kan arbeta på fritidshem där eleverna är före och efter skoldagen.

    Exempel på jobb inom måltidsenheterna:

    • Du kan arbeta inom storkök. Arbetet innebär att du lagar och serverar mat på kommunens äldreboenden, skolor och förskolor.

    Sommarjobb – vikariat under semestertider

    Det är framförallt inom vård och omsorg som vi behöver extrapersonal under sommarmånaderna och semesterperioden.

    Alla sommarvikariat annonseras, precis som alla våra andra lediga tjänster, på webben. Vi anställer vikarier löpande under ansökningstiden ända fram till sommaren.