- Startsidan
- > Stöd och omsorg
- > Stöd till barn, unga och familjer
- > Så här går det till att söka bistånd
Så här går det till att söka bistånd
- Biståndsansökan – steg för steg
- Ta kontakt med bistånds- eller LSS-handläggaren
- Information om hjälpinsatser och behov
- Ansökan om bistånd – söka stöd
- Handläggaren gör en utredning
- Din ansökan prövas
- Biståndsbeslut – när hjälp beviljas
- Biståndsbeslut – när ansökan avslås
- Du kan överklaga ett avslag
- Beslutet verkställs – du börjar få den hjälp du beviljats
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Besöksadress: Smörblommevägen 12, Hallstahammar
Telefonnummer: 0220-243 28 alternativt 0220-245 68
För att besöka någon av handläggarna behöver du boka en besökstid.
Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt socialtjänstlagen (äldreomsorg)
E-post: handlaggaresol@hallstahammar.se
Du ringer eller e-postar när du vill komma i kontakt med biståndshandläggaren inom äldreomsorgen. Det kan handla om att ansöka om insatser som trygghetslarm, hemtjänst, avlösarservice, särskilt boende, korttidsvistelse eller dagvård.
För att besöka någon av handläggarna behöver du boka en besökstid.
Kontakta Kundcenter för att komma i kontakt med Biståndshandläggare.
För att få hjälp och stöd med insatser som hemtjänst, försörjningsstöd, dagverksamhet, ledsagning, avlösning, korttidsboende och trygghetslarm samt särskilt boende med mera behövs ett beslut om bistånd utifrån bland andra socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Ansökan gör du hos en bistånds- eller LSS-handläggare.
Biståndsansökan – steg för steg
Det kan kännas svårt och krångligt att söka stöd och hjälp. Biståndshandläggarens uppgift är, förutom att göra bedömningen om bistånd kan beviljas (godkännas) också att att vara en guide genom ansökningsproceduren. Tveka därför inte att ställa alla de frågor du behöver få svar på.
Ta kontakt med bistånds- eller LSS-handläggaren
Den enskilde eller en anhörig tar kontakt med kommunens kundcenter som hjälper vidare till kontakt med en bistånds-, eller LSS-handläggare. Alternativt skickas en ansökningsblankett direkt till socialförvaltningen. I de fallen tar biståndshandläggaren eller LSS-handläggaren därefter kontakt med den sökande.
Ibland sker den första kontakten i samband med vårdplanering på sjukhus.
Information om hjälpinsatser och behov
Handläggaren ger information om olika hjälpinsatser och tar reda på vilken hjälp den sökande önskar.
Ansökan om bistånd – söka stöd
Det är du själv, din vårdnadshavare, gode man eller förvaltare som avgör om du vill och ska ansöka om hjälp och vilken hjälpinsats du ansöker om.
Du kan söka:
- muntligen eller skriftligen
- genom en god man eller förvaltare
- genom din vårdnadshavare, om du är under 18 år.
- Ansök om insatser enligt socialtjänstlagen via e-tjänsten (kräver e-legitimation)
- Ansök om insatser enligt socialtjänstlagen på blankett (fyll i, skriv ut, underteckna och skicka in)
- Blankett för ansökan om särskilda insatser enligt LSS, barn och ungdom (fyll i, skriv ut, underteckna och skicka in)
- Blankett för ansökan om särskilda insatser enligt LSS, vuxen fyll i, skriv ut, underteckna och skicka in)
Handläggaren gör en utredning
För att utreda behovet av hjälp gör handläggaren ett hembesök.
I samband med sjukhusvård kan en sjuksköterska ta kontakt med handläggaren. Det sker om den enskilde har behov av nya eller ändrade insatser efter sjukhusvistelsen. Vanligen sker i så fall en vårdplanering på sjukhuset. Vårdplanering innebär kontakter och ofta ett möte mellan den enskilde, eventuellt anhörig, samt handläggare och sjukvårdspersonal.
I handläggarens utredning om hjälpbehovet behövs ibland annan information. Det kan vara uppgifter från läkare eller annan medicinsk personal, eller från utförare som känner den enskildes hemtjänst. Handläggaren behöver ha ditt samtycke för att inhämta den informationen. Alla uppgifter dokumenteras och är sekretessbelagda.
Om det gäller bistånd enligt LSS underlättas utredningen om du skickar med intyg direkt
När det gäller ansökan enligt LSS behövs ett underlag som styrker att du tillhör lagens personkrets. Det både underlättar och snabbar på utredningen om du direkt vid din ansökan också skickar med ett läkarutlåtande och eventuell psykologutredning där detta framgår.
Din ansökan prövas
Ansökan prövas utifrån Socialtjänstlagen (SoL) eller Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och de riktlinjer som den politiska nämnden har beslutat. Prövning sker alltid utifrån individuella behov.
Biståndsbeslut – när hjälp beviljas
Handläggaren fattar ett biståndsbeslut om vilken insats den sökande har rätt till och omfattningen av insatsen.
Varje ansökan ska hanteras skyndsamt och en utredning startas. Ett biståndsbeslut efter utredning ska var klart inom tre månader. Beslutet skickas hem till den sökande.
Biståndsbeslut – när ansökan avslås
Om den enskilde inte har rätt till den sökta insatsen ges ett skriftligt beslut om avslag. Avslag kan också ges för en del av ansökan, det vill säga att hjälp inte beviljas i den omfattning som den sökande önskar. Skäl för avslag kan vara att hjälpen kan tillgodoses på annat sätt eller att ansökan gäller hjälpinsatser som är mer omfattande än vad man har rätt till enligt lagen.
Du kan överklaga ett avslag
Ett beslut om avslag kan överklagas. Information om hur man överklagar lämnas alltid tillsammans med beslutet.
Beslutet verkställs – du börjar få den hjälp du beviljats
När biståndsbeslutet är klart kan hjälpinsatserna påbörjas.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: 4 september 2019