Fler webbplatser

Praktisk information för dig som beviljats hemtjänst

    På den här sidan berättar vi lite om hur det går till när du beviljats hemtjänst i Hallstahammars kommun. Här finns praktisk information om vad du behöver tänka på och ordna med. Vi berättar också om hur hemtjänsten är organiserad och här hittar du kontaktuppgifter.

    Kontaktperson och genomförandeplan

    När du beviljats hemtjänst kommer du att få en utsedd kontaktperson. Du kan vända dig till din kontaktperson om du exempelvis har frågor om dina insatser och din omsorg. Kontaktpersonen ansvarar också för att ni gemensamt tar fram en genom­förande­plan. I planen står det hur du önskar att dina beviljade insatser utförs. Genomförande­planen ska regelbundet följas upp, utvärderas och vid behov omarbetas.

     

    Praktiska rutiner ger trygghet

    När vi från hemtjänsten kommer hem till dig följer vi praktiska rutiner, bland annat för att du ska känna dig trygg i mötet med oss.

    Därför:

    • bär vi alltid namnskylt och kan uppvisa tjänstelegitimation när vi besöker dig.
    • ringer vi alltid på dörren innan vi går in till dig.
    • bemöter vi alla vänligt och med respekt.
    • är vi noga med hygienrutiner.
    • berättar vi vad vi ska göra under besöket hos dig.
    • kommer vi till dig på överenskommen tid. Om vi skulle bli försenade meddelar vi detta så snart som möjligt.

    Sekretess och tystnadsplikt

    All personal som arbetar inom kommunens hemtjänstverksamhet, inklusive utförare från externa företag (till exempel Samhall), omfattas av sekretess och har tystnadsplikt. Det gäller även efter avslutad anställning.

    Hallstahammars kommun har upphandlat insatserna tvätt av kläder och övrig textil samt städning. Det betyder att det är personal från företaget Samhall som utför dessa insatser.


    Praktiskt går det till så här med insatserna tvätt och städning:

    • När du fått insatsen beviljad av en biståndshandläggare beställer planerarna för hemtjänt insatsen hos Samhall.
    • Samhall kommer ta kontakt med dig för att bestämma vilka tider som städinsatserna ska ske och även informera om när tvätt ska hämtas och lämnas.
    • Samhall står för städmaterial (rengöringsmedel, trasor och moppar) och materialet är alltid rentvättat när de kommer.
    • Du behöver däremot ha en egen dammsugare som Samhall kan använda.
    • Du lämnar smutsig tvätt i särskilda tvättsäckar från Samhall. Ren tvätt lämnas sedan åter i tvättsäckar från Samhall. Tvättsäcken tillhör Samhall och ska lämnas tillbaka vid avslutad insats.

    Kontakta

    • Har du frågor om dina beviljade insatser eller beställningen av insatser, tar du kontakt med hemtjänstens planerare.
    • Behöver du boka om eller avboka ett besök ska du kontakta Samhall direkt.

    Telefon: 0220-24000

    Direktnummer:

    Direktnummer:

    Insatsen Inköp av dagligvaror innebär att personal handlar och tar hem varor från ICA Supermarket Matkassen i Hallstahammar till dig. Det kan till exempel vara lunchlådor med färdiglagad mat som bara behöver värmas.

    Vi vill också informera om att våra äldreboenden alla har restauranger som är öppna för allmänheten. Där går att äta exempelvis lunch veckans alla dagar.

    Organisation

    Hemtjänsten består av fyra olika hemtjänstområden som leds av respektive enhetschef:

    • Kolbäck
    • Västra Hallstahammar
    • Östra Hallstahammar
    • Nattpatrullen

    I varje hemtjänstområde arbeter medarbetare med att besöka dig som hemtjänstkund och ge service och omvårdnad. I hemtjänstens verksamhet finns också hemtjänstplanerare som organiserar, schemalägger och planerar för de dagliga insatserna som kommunens hemtjänstkunder beviljats. Det är ofta planerarna för hemtjänst som du vänder dig till med frågor om dina beviljade insatser.

     

    Kontaktuppgifter

    Telefon: 0220-24000

    Direktnummer:

    Namn: Evelina Nettelbladt
    Befattning: Enhetschef för stöd i eget boende, hemtjänst område Kolbäck
    Telefon: 0220-24306
    E-post: evelina.nettelbladt@hallstahammar.se
    Besöksadress: Södra Prästgårdsgatan 1, Kolbäck

    Namn: Maria Örtevall
    Befattning: Enhetschef för stöd i eget boende, hemtjänst område väster och natt
    Telefon: 0220-24470
    E-post: maria.ortevall@hallstahammar.se
    Besöksadress: Eldsbodavägen 8, Hallstahammar

    Namn: Mikael Sjöö
    Befattning: Enhetschef för stöd i eget boende, hemtjänst område öster
    Telefon: 0220-24458
    E-post: mikael.sjoo@hallstahammar.se
    Besöksadress: Eldsbodavägen 8, Hallstahammar

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Du betalar för tjänsterna utifrån en taxa som socialnämnden i Hallstahammars kommun fastställt. Det du i slutändan ska betala baseras på dina inkomster och utgifter. Förenklat kan man säga att om du har låg inkomst så betalar du lite eller ingenting för tjänsten och har du hög inkomst betalar du mer, men aldrig mer än den nationella maxtaxan som är ett högkostnadsskydd.

    Två personer, en äldre och en yngre kvinna ler mot varandra