Anmäl misstanke om att vuxen far illa
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Telefon: 0220-24207
På vår mottagningstelefon når du oss under kontorstid. Om det är akut och du behöver ringa under kvällar, nätter och helger finns socialjouren i Västerås.
Är det riktigt akut ska du alltid ringa 112.
Om du känner oro för att någon far illa, är det viktigt att du berättar det för socialtjänsten. Socialtjänsten har rätt att ingripa för att skydda och hjälpa.

Socialtjänsten kan ge råd
Om du är tveksam till att göra en anmälan kan du alltid ringa och rådgöra med socialtjänsten, utan att namnge vare sig dig själv eller den person du oroar dig för. Ring då vår mottagningstelefon.
Du behöver inte vara säker på att någon inte har det bra, det räcker med att du är orolig. Det är sedan socialtjänstens uppgift att bedöma dina uppgifter och fatta beslut om det behövs en utredning eller inte.
Göra orosanmälan - länkar och telefonnummer
Du ska i första hand vända dig till Hallstahammars kommuns socialtjänst när du gör en orosanmälan.
Jag vill som privatperson anmäla oro för att en vuxen person far illa – webbformulär Länk till annan webbplats.
(Observera att anmälningar via det digitala webbformuläret endast hanteras på vardagar och under kontorstid.)
Ring socialtjänstens mottagningstelefon tfn. 0220‑242 07 (vardagar under kontorstid)
Ring socialjouren Västmanland tfn. 021‑39 20 66 (kvällar och helger)
Är det riktigt akut ska du alltid ringa 112
Är du privatperson som anmäler kan du vara anonym.
Du kan alltid välja att vara anonym, men det är lättare för socialtjänsten om de kan berätta vem som gjort en anmälan när de börjar utreda vad som hänt.
Utredning
När socialtjänsten får in en orosanmälan påbörjar en socialsekreterare en utredning.
För att ta reda på vad som hänt och vilket behov av hjälp, stöd eller skydd som kan behövas, pratar vi i första hand med den person anmälan gäller. Målet är att vi tillsammans ska komma fram till vilket stöd personen behöver.
Inom fyra månader ska socialtjänsten föreslå och besluta om vilken hjälp som kan erbjudas.
Sidan uppdaterades den