Hallstahammar logotyp
E-tjänster

    Hjälp med inköp av dagligvaror och hemleverans

    Du som själv inte klarar av att handla dagligvaror (och färdiga matlådor) kan få hjälp med inköp och hemleverans. Insatsen innebär att personal handlar och tar hem varor till dig. För detta krävs att du ansöker och får ett beslut om bistånd.

    Så här går det praktiskt till när du fått insatsen beviljad

    Hallstahammars kommun har upphandlat insatsen inköp av dagligvaror. Det betyder att det är personal från företaget Samhall som utför insatsen.

    Du kan välja mellan två butiker

    • ICA Supermarket Matkassen i Hallstahammar
    • Hemköp i Kolbäck

    Gemensamt för båda alternativen

    • Varorna levereras hem till dig av Samhall
    • Du kan byta butik när som helst – kontakta hemtjänstens planerare.
    • Seniorrabatt gäller i båda butikerna.
    • Observera att inga kontanter eller andra betalkort hanteras.

    • Inköpen sker på ICA Matkassen i Hallstahammar
    • Du behöver ett ICA-kort som du själv sätter in pengar på i förväg.
    • Du fyller i en fullmakt som ger Samhall rätt att handla åt dig.
    • När fullmakten är registrerad behöver ditt fysiska kort inte längre användas.

    • Du ansöker om ett kundkort hos Hemköp (via blankett som du hämtar i butiken eller ber att få av hemtjänsten).
    • Kortet hanteras av Hemköp och används enbart av Samhall vid inköp.
    • Du får en faktura månadsvis från Hemköp – betalning sker i efterhand
    • Vid ansökan krävs legitimation. Anhörig kan lämna in blanketten men måste visa både din och sin legitimation.
    • Inköpslistan ska lämnas till hemtjänsten senast måndag varje vecka, oavsett inköpsdag.

    För att få hjälp med inköp och hemleverans av dagligvaror krävs ett biståndsbeslut. I formuläret fyller du i insatsen "Hjälp i hemmet/hemtjänst" och skriver i orsak och anledning att stödinsatsen är "Inköp av dagligvaror".

    Du kan ansöka om stödet både skriftligt och muntligt. Antingen skickar du in en ansökan direkt via webben eller på en blankett. Eller så kontaktar du en bistånds­handläggare som kan guida och hjälpa dig med din ansökan.

    Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt socialtjänstlagen (äldreomsorg)
    Telefon: 0220-24000
    E-post: handlaggaresol@hallstahammar.se

    Du ringer eller e-postar när du vill komma i kontakt med biståndshandläggaren inom äldreomsorgen. Det kan handla om att ansöka om insatser som trygghetslarm, hemtjänst, avlösarservice, särskilt boende, korttidsvistelse eller dagvård.

    För att besöka någon av handläggarna behöver du boka en besökstid.

    Om du har frågor om beviljade insatser eller val av butik ska du kontakta hemtjänstens planerare.

    Behöver du beställa, boka om eller avboka en inköpsinsats ska du kontakta Samhall direkt.

    Telefon: 0220-24000

    Direktnummer:

    • Planerare – hemtjänsten i Hallstahammar, Team Väst, tfn 0220‑241 20
    • Planerare – hemtjänsten i Hallstahammar, Team Öst, tfn 0220‑241 51
    • Planerare – hemtjänsten i Kolbäck samt nattpatrullen, tfn 0220‑241 62

    Direktnummer:

    Du betalar en avgift för själva insatsen, en timtaxa för tjänsten inköp av dagligvaror, utifrån hur mycket du använder tjänsten. Taxan har äldrenämnden i Hallstahammars kommun bestämt.

    Insatsen ingår i hög­kostnads­skyddet (maxtaxan). Det du i slutändan ska betala baseras på dina inkomster och utgifter. Förenklat kan man säga att om du har låg inkomst så betalar du lite eller ingenting för tjänsten och har du hög inkomst betalar du mer, men aldrig mer än den nationella maxtaxan som är ett högkostnadsskydd.

    Äldreomsorgen i Hallstahammars kommun har restaurangverksamhet öppen för allmänheten på äldreboendena Lövåsen, Strandgården och Äppelparken (restaurang Smedjan). Det kan vara ett alternativ om du inte vill laga maten själv.

     

    Öppettider och menyer på respektive restaurang

    Sidan uppdaterades den