Digitala fixaren – stöd i det digitala för dig 65+
Digitala fixaren är en kostnadsfri tjänst för dig som är 65 år eller äldre och vill ha hjälp med att installera och komma igång med appar, digitala tjänster, sociala medier eller andra kommunikationsverktyg i vardagen.

Exempel på sådant som kommunens digitala fixare utför
- Rådgivning om bra kommunikationsappar, till exempel videosamtal med Skype och Facetime
- Rådgivning om bra appar som främjar sociala aktiviteter såsom exempelvis spel eller sociala aktiviteter
- Rådgivning om bra digitala samhällstjänster, till exempel Vårdguiden 1177
- Hjälpa till att installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV
- Installation av Chromecast, Apple-TV eller liknande
- Hjälp med digitala verktyg såsom VR-glasögon
Det här gör inte den digitala fixaren
- Arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation av hårdvara, operativsystem eller annan programvara.
- Det ingår heller inte tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning.
Tidsbokning
Du ringer och bokar digital fixare. Tjänsten är kostnadsfri, men för att du ska kunna få hjälp måste utrustningen du vill ha hjälp med (smartphone, surfplatta eller dator) finnas på plats. Det behöver också finnas internetuppkoppling tillgänglig.
Kontaktuppgifter
Befattning: Digital fixare
Telefon: 0220-24840
Telefontid: torsdagar klockan 08.00-09.00
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
För din trygghet och säkerhet
Digital fixare har sekretess och ska alltid legitimera sig med fotolegitimation från Hallstahammars kommun vid hembesök.
Observera att det vid olika installationer och dyligt alltid är du själv som skriver in personliga koder och lösenord. Var också noga med hur du förvarar exempelvis lösenord. Visa aldrig lösenord och koder för någon annan, inte ens för den digitala fixaren.
Digitala fixaren är en del av kommunens förebyggande verksamhet – ett samlat stöd för att stärka hälsa, självständighet och delaktighet hos våra årsrika invånare. Här ingår även:
Sidan uppdaterades den