Hallstahammar logotyp
E-tjänster

Publicerad:

Välkommen till ett nytt utseende på hallstahammar.se!

Hallstahammars kommuns servicewebb hallstahammar.se har haft det nuvarande utseendet sedan 2018 då webbplatsen uppdaterades senast. Förutom utseendet har vi förbättrat tillgänglighet och prestanda. Även navigationen har förändrats.

Kommuns servicewebb hallstahammar.se har haft det nuvarande utseendet sedan 2018 då webbplatsen uppdaterades senast.

Vad är nytt?

  • Webbplatsen har fått mjukare färger som gör det mer vilsamt att titta på sidorna.
  • Startsidan har fått ett helt nytt utseende där vi samlat de viktigaste nyheterna och det som är aktuellt just nu i kommunen. Även ingångar till de vanligast besökta sidorna finns på startsida och Evenemangsguiden.
  • De så kallade landningssidorna för de olika ingångarna till barn och utbildning, uppleva och göra, organisation och politik, stöd och omsorg och kris och säkerhet finns nu i ”hamburgermenyn” i toppen av sidan. Denna följer med på alla sidor oavsett var du befinner dig på webbplatsen.
  • En vänstermeny finns nu på alla så kallade informationssidor när du tittar på en stor skärm. Där får du en översikt över alla sidor som finns i anslutning till den sida du befinner dig på.
  • Kommunens anslagstavla, där du hittar kallelser och anslagna protokoll och kungörelser, har fått ett nytt utseende och dessutom en sökfunktion så att du enkelt kan hitta det du söker.
  • Då mellan 70 och 80 procent av våra besökare på hallstahammar.se gör besöket från en mobiltelefon så har stor vikt lagts vid att anpassa webbplatsens utseende för en liten skärm där särskilt hamburgermenyn blir central för hur du navigerar på webbplatsen.
  • Vi har förstärkt sökrutan med en funktion som ska förbättra sökresultaten.
  • Samma funktion kommer även att ge rekommendationer på den sida du besöker om annan information som du kanske är intresserad av i form av länkar längst ned på sidan.
  • Det du inte ser, men som innebär en stor förbättring, är tekniska förändringar som förbättrar prestanda, driftsäkerhet och inte minst tillgänglighet.

Efter uppdateringen kan en del saker se ofärdiga ut

En stor webbplats som hallstahammar.se är komplex och vi ber dig som besökare ha överseende med att bytet påverkar delar utseendet och funktionen under en tidsperiod under efter bytet. En del saker måste fixas efter lanseringen och allt är helt enkelt inte klart.

  • Det kan beröra länkar, utseende på vissa sidor eller att det kommer att vara lite bristfällig information på ett litet antal sidor vilket vi ber om överseenden med. Arbetet med att göra klart dessa kommer att pågå under någon månad till efter lanseringen.
  • Alla sidor som fanns innan bytet finns dock kvar. Inget har försvunnit och du når dem via sökfunktionen eller menyerna.

Fler nyheter kommer under hösten och vintern

Som en del i kommunens arbete med digitalisering för att förenkla vardagen för dig som invånare förbereder vi nu webbplatsen för att kunna koppla information från andra it-system på ett lättillgängligt sätt för dig som är invånare.

Det rör allt från att anslå mötesprotokoll på kommunens elektroniska anslagstavla, visa styrdokument och årsredovisningar mer tillgängligt och göra det lättare att söka efter förtroendevalda i kommunen.

Vi fortsätter också vårt utvecklingsarbete med service genom att skapa mer lättanvända e-tjänster. Det ska vara lätt att hitta korrekt information och ha möjlighet att direkt kunna skicka in en ansökan om exempelvis barnomsorg eller bygglov med mera via webben.

Och sist men inte minst…

Det ska vara lätt att komma i kontakt med Hallstahammars kommun om man behöver mer hjälp än vad webbplatsen kan erbjuda. Därför förbereder vi nu för en chattfunktion på hallstahammar.se där du i ett första steg kan chatta med kommunens kundcenter och få hjälp med olika frågor.

Därefter planerar vi att under 2025 utveckla chatten med en chattbotfunktion så att du även ska kunna få stöd efter kontorstid.

Självklart har du fortfarande möjlighet att kontakta kundcenter som vanligt per telefon och e-post för att få kontakt med våra kommunvägledare och tjänstepersoner under kontorstid.

Sidan uppdaterades den