Publicerad:
Nytt utseende på hallstahammar.se i oktober
I oktober är det planerat att hallstahammar.se byter utseende samtidigt som vi förbättrar tillgänglighet och prestanda. Arbetet innebär att vissa saker inte kommer att fungera i det gamla utseendet under en period. Vi förbereder dessutom för fler nyheter under hösten och vintern.
Kommuns servicewebb hallstahammar.se har haft det nuvarande utseendet sedan 2018 då webbplatsen uppdaterades senast.
Vad är nytt?
Hallstahammar.se kommer att få mjukare färger som gör det mer vilsamt att titta på sidorna. Navigationen för hela webbplatsen får en ny meny i sidhuvudet som följer med på alla sidor plus att det finns en vänstermeny på alla informationssidor där du hittar allt innehåll.
Vi förstärker sökrutan med en AI-funktion som ska förbättra sökresultaten. Samma AI-funktion kommer även att ge rekommendationer på den sida du besöker om annan information som du kanske är intresserad av. Det du inte ser, men som innebär en stor förbättring är tekniska förändringar som förbättrar prestanda, driftsäkerhet och inte minst tillgänglighet.
Då mellan 70 och 80 procent av våra besökare på hallstahammar.se gör besöket från en mobiltelefon så har stor vikt lagts vid att anpassa webbplatsens utseende för en liten skärm.
Under bytet påverkas vissa sidor
Under bytet påverkas webbplatsens funktionalitet i viss mån. Det kan beröra länkar och utseende på vissa sidor. Alla sidor som fanns innan bytet finns kvar och du når dem via sökfunktionen eller menyerna. En stor webbplats som hallstahammar.se är komplex och vi ber dig som besökare ha överseende med att bytet påverkar utseendet under en tidsperiod under och efter bytet.
Fler nyheter kommer under hösten och vintern
Som en del i kommunens arbete med digitalisering för att förenkla vardagen för dig som invånare förbereder vi nu webbplatsen för att kunna koppla information från andra it-system på ett lättillgängligt sätt för dig som är invånare.
Det rör allt från att anslå mötesprotokoll på kommunens elektroniska anslagstavla, visa styrdokument och årsredovisningar mer tillgängligt och göra det lättare att söka efter förtroendevalda i kommunen.
Vi fortsätter också vårt utvecklingsarbete med service genom att skapa mer lättanvända e-tjänster. Det ska vara lätt att hitta korrekt information och ha möjlighet att direkt kunna skicka in en ansökan om exempelvis barnomsorg eller bygglov med mera via webben.
Och sist men inte minst…
Det ska vara lätt att komma i kontakt med Hallstahammars kommun om man behöver mer hjälp än vad webbplatsen kan erbjuda. Därför förbereder vi nu för en chattfunktion på hallstahammar.se där du i ett första steg kan chatta med kommunens kundcenter och få hjälp med olika frågor.
Därefter planerar vi att under 2025 utveckla chatten med en chattbotfunktion så att du även ska kunna få stöd efter kontorstid.
Självklart har du fortfarande möjlighet att kontakta kundcenter som vanligt per telefon och e-post för att få kontakt med våra kommunvägledare och tjänstepersoner under kontorstid.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: