Publicerad:
Tematiskt arbete på förskolan Äppellunden
Förskolan Äppellunden arbetar tematiskt genom till exempel ”Före Bornholmsmodellen” som är ett beprövat material som stimulerar barnens språkliga medvetenhet genom till exempel ramsor, sånger och språklekar. Ett arbete som ger goda resultat. Under 2024 har pedagogerna arbetat en längre period med den välkända boken Bockarna Bruse.

Rektor Jenny Lind berättar om hur arbetet började:
- En dag när vi var ute och cyklade såg barnen en bro och undrade om det var bockarna Bruses bro. Vi cyklade över bron och letade efter trollet. Vi såg inte trollet, vi funderade om stora bocken redan hade stångat trollet ner i ån? Så vi cyklade ner och ställde oss längre ned så att vi såg slussarna. Där letade vi med efter trollet.
För att förstärka arbetet togs foton av bron, som sedan skrevs ut och sattes upp på förskolan för att barnen skulle kunna göra egna skapelser av sagan till förskolans sagorum. Efter det genomfördes en skapande aktivitet som började med att man läste boken om bockarna Bruse.
Efter det skapade barnen och pedagogerna sedan bockarna Bruses bro av kräppapper och lim. Barnen fick i samspel träna på att dela med sig och samsas om limmet och kräppappret. Barnen turades om att skapa under en förmiddag åt gången. Alla barn fick prova på att skapa i grupper om tre. Att vi valde att ha små grupper var för att alla barn skulle få möjlighet att få såväl talutrymme som det stöd de behöver. Under arbetet pratade vi tillsammans om sätern som är det gröna gräset, där bockarna ska äta sig feta. Vi pratade också om den blåa ån där den stora bocken stångar ned trollet och om bron, som trollet bor under och där bockarna går över, förklarar Jenny Lind.
Den skapade bron används sedan för att återberätta sagan. Några barn har även testat att dramatisera Bockarna bruse digitalt via Puppet pals, som är en app för att skapa teater med eget tal. Vissa barn hade lättare än andra att återberätta sagan, några barn behövde lite stöttning och då använde vi sången tillsammans för att återberätta saga. På det här sättet fick en saga genomsyra undervisningen och stimulera barnens språkliga medvetenhet, avslutar Jenny Lind.

Sidan uppdaterades den