Hallstahammar logotyp
E-tjänster

    Nyheten är äldre än 6 månader

    Publicerad:

    "Läsa äger" – feriearbetare gör en viktig insats

    I år, sommaren 2024 är första året som projektet "Läsa äger" genomförs som feriepraktik i Hallstahammars kommun. I tre veckor kommer elva gymnasieungdomar att ägna sig åt högläsning och boksamtal kombinerat med aktiviteter som upp­muntrar till rörelse – detta på fritidsavdelningarna på fyra av kommunens skolor.

    Veronica Lindberg, språk-, läs- och skrivutvecklare och initiativtagare till feriearbetsprojektet "Läsa äger"

    Feriearbetsprojektet "Läsa äger" inleds med en uppstartsdag på biblioteket. Här får ungdomarna information, peppning och en första introduktion till att läsa högt – genom att träna på varandra. Projektets initiativtagare Veronica Lindberg, språk-, läs- och skrivutvecklare i Hallstahammars kommun håller i introduktionen och delar ut bokkassar till alla deltagande ferie­praktikanter.

    Det här är så viktigt! Man ser att läsförmågan, särskilt för de "lässköra" eleverna, blir sämre när skolan slutar. Vi pratar om "sommarlovstappet". Att barnen "tappar sin läsning", och att glappet blir ännu större mellan de som gillar att läsa och de som inte gör det, som har svårare med läsningen. Det är för att motverka detta som "Läsa äger" startade i Botkyrka 2018, berättar Veronica.

    Konceptet "Läsa äger" finns numera spritt till ett 50-tal orter fördelade på nästan alla landets län. Hallstahammar är första, och hittills enda, kommun i Västmanland. Det var före detta läraren, numera språk-, läs- och skrivutvecklare Veronica som kom med idén att låta ungdomar läsa högt för yngre barn på sommarlovet. Både bemanningsenhet och chefer nappade och intresset för platserna var stort när ansökningstiden gick ut.

    Efter intervjuer fick tolv* ungdomar beskedet att sommarjobbet var deras. De kommer dagligen, under veckorna 25-27, att bege sig till sina tilldelade skolor; Nibbleskolan, Lindboskolan, Strömsholms skola samt Vallbyskolan och där träffa alla barn som går på fritids. Jobbet innebär högläsning, att samtala kring vad man läst, och dessutom aktivera barnen till olika rörelse­lekar.

    Tidigare utvärderingar av "Läsa äger", där man tittat på elever som slutat ettan och tvåan, har visat:

    • Barnen som skulle börja trean hade ökat sitt ordförråd.
    • Barnen som skulle börja tvåan hade ökat sin läsförståelse.
    • Det så kallade "sommarlovstappet" hade inte skett, utan läsningen låg på samma nivå som innan lovet, eller hade till och med förbättrats.

    När projektet är slut för i år kommer en utvärdering att ske. Min förhoppning är att detta bara är början och att "Läsa äger" kommer bli en årligen återkommande feriepraktik för kommunens ungdomar, precis som Städpatrullen och äldreomsorgens Guldkant. I detta finns ju bara vinnare när ungdomarna har en meningsfull sysselsättning som leder till något bra för våra yngre barn, säger Veronica med ett leende.

    Ange Zeidlitz, feriepraktikant högläser för barn på fritids i projektet "Läsa äger"

    Några dagar in i projektet gör jag nedslag på fritidsavdelningen på Strömsholms skola och träffar där Ange Zeidlitz. Han, till­sammans med sin feriepraktikskollega Alice, har med hjälp av sina handledare nu kommit igång bra med både läsning och lek för och med barnen. För stunden är en grupp barn samlade i en mysig ring kring Ange. De lyssnar uppmärksamt till berättelsen Stulna tänder, en bok av Magdalena Hai som både är rolig och lite läskig.

    Det här är ett kul sommarjobb, bekräftar Ange och fortsätter; jag har börjat lära känna barnen bra och jag hänger med dem, inte bara när jag läser utan mest hela tiden. De flesta vill verkligen höra, och lyssnar när jag läser. Sedan kanske inte alla klarar att hålla fokus lika länge, men då tar vi en paus. Och så har jag fått tänka till när det gäller att planera och välja böcker. Jag vill ju inte att någon missar ett kapitel för att hen går hem tidigt en dag eller är på utflykt.

    De barn som idag inte lyssnar till Anges högläsning är istället på utflykt till Skantzenområdet i Hallstahammar. Där får de tillsammans med feriepraktikant Alice bland annat utforska Sagostigen med knytt och väsen.

    Vi är väldigt glada och nöjda att det blev just Ange och Alice som placerades hos oss i Strömsholm säger handledarna Jenny Wallin och Elin Renvall. De har varit väldigt aktiva och hoppat rakt in från första sekund. De tar egna initiativ, pratar med barnen, leker och läser hela tiden – de har koll på läget. Hela projektet "Läsa äger" är verkligen jättebra! I vardagen kan det vara svårt att hitta lästillfällen, tiden är oftast tight efter skoltid. Nu får barnen en intensivdos med läsning, avslutar Jenny och Elin.

    * Projektet hade plats för tolv feriepraktikanter. Vid start fick tyvärr en av praktikanterna förhinder och lämnade återbud, så det är elva ungdomar som genomför feriepraktiken.

    Sidan uppdaterades den