Fler webbplatser

Desinformation och källkritik

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Vi lever idag i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Viktigare än någonsin är att vi alla tänker på varifrån information kommer och vilket syfte den har – det är inte alltid säkert att informationen är sann och att den har ett ärligt syfte.

    Du är en del av det psykologiska försvaret

    Det finns främmande makter som medvetet använder desinformation, vilseledning och propaganda för att skada Sverige och svenska intressen. De vill skapa splittring genom att påverka vad du tycker, vad du gör och vilka beslut du fattar. Informations­påverkanskampanjer används i fredstid och i krig, med syfte att påverka myndigheter, regioner, kommuner och företag. Och även dig som medborgare.

    Psykologiskt försvar är samhällets gemensamma förmåga att identifiera och stå emot otillbörlig informationspåverkan. Genom att du ökar dina kunskaper om psykologiskt försvar och informationspåverkan så minskar du risken för att bli påverkad – vilket i sin tur stärker vårt samhälle och på så vis skyddar Sverige.

    Kännetecken på desinformation, vilseledande information och propaganda att se upp för:

    • den är missvisande och har ofta en dold avsikt,
    • den riktar in sig på våra sårbarheter och
    • har som syfte att störa och styra den öppna debatten och försvaga tilliten till vårt samhälle.

    Källa: Myndigheten för psykologiskt försvar

    Var källkritisk

    Vid allvarliga händelser är det viktigare än någonsin att vara källkritisk och att söka information hos trovärdiga källor.

    Sprid inte rykten och fundera över vem som ligger bakom information innan du delar den vidare.

    Checklista­ från Krisinformation.se

    • Vem ligger bakom informationen? Kan du hitta den ursprungliga källan?
    • Vem tjänar på att du sprider den?
    • Varför finns informationen? Är avsikten att förändra ditt tänkande och agerande?
    • Hur gammal är informationen? Är den fortfarande relevant?
    • Var fann du informationen? Kommer den från en källa som är pålitlig och som tidigare har levererat bekräftad information?
    • Kontrollera om du kan hitta informationen i andra källor. Information från endast en källa måste behandlas med stor försiktighet.
    • Sök efter information som inte bekräftar din nuvarande åsikt. På så sätt undviker du att du endast letar efter information som förstärker din nuvarande uppfattning.