Kundcenter i Hallstahammar får tio-i-topp-placering i SKR:s servicemätning
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år tillsammans med Brilliant Future, en mätning av service och bemötande vid kontakt med landets kommuner. Mätningen fokuserar på invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. 2025 deltog 95 kommuner och nu när resultatet är klart har Hallstahammar placerat sig på tio-i-topp-listan för såväl bemötande per telefon som hur enkelt kunderna upplever att det är att få svar på sin fråga per telefon.
%20(2)%20(2)%20Kundcenter%20topp%20tio%20i%20servicem%C3%A4tning.jpg)
- Det känns fantastiskt roligt att vi når en topp-tio-placering. Vi arbetar hela tiden med att utveckla både arbetssätt och vilka frågeställningar vi kan hjälpa kunderna med. Kundcenter har rollen av att vara en väg in i kommunen och målet är att så många kunder som möjligt ska få sin fråga besvarad redan i första kontakten med oss, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt som är kommunikations- och kundcenterchef i Hallstahammars kommun.
När det gäller bemötande per telefon placerar sig Hallstahammar på en niondeplats med ett index på 91 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 84,9.
När det gäller enkelhet per telefon placerar sig Hallstahammar på en åttondeplats med ett index på 82 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 76,3.
Parallellt med servicemätningen gjorde Kundcenter även en egen mätning av bemötande och hur enkelt det upplevs att få svar på frågor vid besök i receptionen. Även det resultatet är oerhört glädjande med ett betyg på 9,6 av 10 för bemötande och 9,8 av 10 för enkelhet.
Hallstahammar har också goda resultat för kategorierna tydlighet och enkelhet via e-post men där krävs minst 100 svar för att placeras på rankningen. Hallstahammar har, som mindre medelstor kommun, för få svar i dessa kategorier för att komma med i placeringen.
Ett glädjande resultat
- Jag är oerhört glad och stolt över alla medarbetare i kundcenter som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga bemötande och service till våra invånare. Det ger oss också inspiration att utveckla arbetet ännu mer inför framtiden, avslutar Ulrika Säfström Sunnerfelt.
- Kundcenter har ett otroligt viktigt uppdrag i kommunen i att vara en väg in oavsett vilken fråga du har. Genom en god service och ett gott bemötande säkerställer kundcenter att våra invånare får hjälp med sina frågeställningar. Det känns oerhört roligt att vi placerar oss så högt i SKR:s mätning. Det är ett resultat som vi nu ska ta med oss i arbetet med att vara en bra kommun för såväl boende, besökare och företagare, säger kommundirektör Åsa Öberg Thorstenson.
Fakta om SKR:s servicemätning
Undersökningen genomförs för att mäta service och bemötande på kommunnivå utifrån invånarens perspektiv. Den inkluderar både telefonsamtal och e-postkontakt och syftar till att ge en samlad bild av kommunens service samt bidra till nationell jämförelse och verksamhetsutveckling.
Mätningen genomförs en gång per år. Enkäter skickas ut via sms för telefonsamtal och via e-post för inkommande e-post. Varje kommun får möjlighet att samla upp till 400 enkätsvar under en mätperiod på upp till två månader. Resultaten följs i realtid genom ett digitalt verktyg.
Enkäterna fokuserar på bemötande och enkelhet, med frågor som bedöms på en 5-gradig skala. För telefonsamtal inkluderas frågor om nöjdhet med bemötande, ärendekategori och enkelhet. För e-post inkluderas frågor om tydlighet, enkelhet och ärendekategori.
Läs gärna mer på SKR:s webbplats. Länk till annan webbplats.
Sidan uppdaterades den