Fler webbplatser

Företag ringer till privatpersoner om ventilationsrengöring

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Befattning: Energi- och klimatrådgivare
    Telefon: 0220-24064
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Det har kommit till kommunens kännedom att en ventilationsfirma ringer och erbjuder sig att komma och rengöra husets ventilation. Vi vill påminna om att det är du själv som fastighetsägare som avgör om, när och av vem ventilationen ska rengöras. Vi vill också varna för företag som ringer till personer, (ofta till äldre) för att sälja tjänster. Sådana företag kan vara mindre seriösa, och det är alltid på sin plats att vara avvaktande inför dessa säljmetoder.

    Man som kontrollerar och rengör spisfläkt

    Kontakta kommunen för gratis rådgivning

    Det finns inte någon lag som reglerar hur ofta du ska göra rent och besikta ventilationen om du bor i ett enfamiljshus. Den lagen togs bort 2004, och ersattes med rekommendationer som säger att det ligger på fastighetsägaren själv att ta beslut i den frågan.

    Trots att lagkravet har försvunnit är det ändå viktigt att hålla rent i spisfläktar och imkanaler. Det är du som fastighetsägare som har det ansvaret.

    Hur ofta fläktar och kanaler behöver rengöras beror bland annat på hur frekvent de används. En tumregel kan vara att rengöra spisfläkten cirka en gång i månaden. Imkanalen behöver rengöras efter behov och ett lämplig intervall kan vara vart tredje till vart sjätte år.

    Du är välkommen att kontakta kommunens energi- och klimatrådgivare som kan ge mer information i ventilationsfrågor.

    Var sunt misstänksam

    Generellt gäller att det kan vara svårt att genomskåda bedragare, särskilt om de har personlig information om dig. De kan verka trovärdiga och påstår ofta att det är bråttom för att vi ska bli stressade och ta felaktiga beslut. Var därför alltid observant om någon tar oväntad kontakt med dig. Fundera gärna i förväg på hur just du ska agera om någon oväntat ringer dig och vill göra ett hembesök eller att du ska logga in eller lämna ut siffror.

    Lämna aldrig ut några uppgifter eller koder

    Tänk på att aldrig logga in i några system, varken på ditt bankkonto, på Swish eller någon annanstans. Använd inte ditt bank‑id eller e‑legitimation och lämna heller inte ut några siffror eller koder till någon. Lägg istället på luren.

    Släpp inte in okända och begär legitimation

    Släpp inte in personer i din bostad om du inte är säker på vilka de är eller har en träff bokad med dem. Okända personer ska alltid kunna visa legitimation, som tydligt visar vem de är och vilket företag de representerar.

    Anmäl till polis eller Konsumentverket

    Har du blivit lurad att göra något som gjort att du tagit ekonomisk skada eller blivit utsatt för ett bluffsamtal är det viktigt att du polisanmäler brottet. Ring 112 vid pågående brott. Ring 114 14 eller besök en polisstation om det inte är akut.

    Till Konsumentverket kan du anmäla företag och produkter som inte lever upp till den konsument­rättsliga lagstiftningen.